R.K. PAROCHIE ONZE LIEVE VROUW VAN LOURDES

(bijv. ziekenzalving of

uitvaart):

Verbond

Het huwelijk wordt een ‘verbond’ genoemd. Verbond heeft in de Bijbel te maken met de band van liefde en trouw die God met zijn volk aangaat, voor altijd (Jes. 54, 10; Ez. 37, 26-27). Op grond van hun jawoord zijn man en vrouw geroepen om als gehuwden een levenslange wederzijdse band aan te gaan. In de trouwbelofte wordt gezegd: ‘al de dagen van ons leven’.

Sacrament

De liefde en trouw in het huwelijk zijn beeld van de liefde van God voor zijn volk (verbond). De apostel Paulus schrijft: ‘Man en vrouw zullen één vlees zijn. Dit geheim heeft diepe zin. Ik voor mij betrek het op Christus en de Kerk’ (Ef. 5, 32).

Het huwelijk is dus beeld van de band tussen Christus en zijn Kerk. Het sacrament van het huwelijk is teken van Gods liefde en geeft als werkzaam teken tevens de kracht aan gehuwden om in eenheid hun belofte van liefde en trouw gestand te doen.

Geef, Heer, dat zij in hun gemeenschap, die geheiligd is in de viering van dit sacrament, elkaar de gaven van uw liefde schenken: dat zij voor elkaar een teken zijn van uw aanwezigheid in hun leven en zo één van hart zijn en één van ziel. (Gedeelte huwelijkszegen)

De Katholieke Kerk

kent zeven sacramenten:

●  het doopsel

●  de eucharistie

●  het vormsel

●  het huwelijk

●  de wijding

●  de ziekenzalving

●  boete en verzoening

(biecht)

●  algemeen

aanmelden voor Doop,

1e H. Communie, Vormsel. enz. zie

De sacramenten zijn werkzame tekens van de levende Heer, Jezus Christus.

maakt deel uit van